Moving Average

Media Mobila (moving average) este cel mai popular indicator tehnic. Formula ei de calcul e destul de simpla. Pentru fiecare perioada se calculeaza valoarea medie a urmatoarelor nivele: maxim, minim si pretul de inchidere - altfel spus, media dintre ele. Astfel rezulta valoarea medie a respectivelor nivele pentru fiecare ora (4 ore, zile, saptamani etc.).

Se alege perioada (n), adica numarul de bare pentru care se va calcula media mobila (MA)

Spre exemplu, alegem perioada n = 9, atunci media mobila pentru ora curenta va lua in considerere rezultatele ultimelor noua mediane (AV). Dar daca perioada n = 21, se vor considera ultimile 21 de mediane. Cu cat perioada este mai mica, cu atat media mobila (MA) va fi mai  aproape de lumanarile de pe grafic si cu atat se va serpui mai mult. Si invers. Puteti sa va convingeti de acest lucru, urmarind graficul paritatii valutare USD/CHF pe o ora. Pe acest grafic sunt folosite mediile mobile cu perioadele 9, 21 si 34.

Asadar, daca indicatorul MA se afla mai jos de nivelul pretului, putem vorbi de un trend ascendant (up-trend). Daca indicatorul MA este mai sus de nivelul pretului, este vorba de trendul descendent (down-trend). Un trend lateral (range) este in cazul cand MA se suprapune pretului. De retinut deci ca MA poate fi sau linie de suport (suport) sau linie de rezistenta (resistance).

Media mobila este un indicator de trend si scopul lui este sa inregistreze semnalul de schimbare a trendului. Astfel, intr-un trend ascendant, daca MA de 5 intersecteaza MA de 9  de sus in jos, este semnal de schimbare de trend, trendul ascendent este substituit de cel descendent. Este un semnal de vanzare. O situatie “in oglinda” poate fi urmarita daca se schimba trendul descendent intr-unul ascendent.

Cele mai populare perioade pentru MA sunt: 5, 9 (8), 14 (13), 21, 34, 50 (55), 100, 144, 200 (233). In graficele de zi, se recomanda folosirea perioadelor 5, 9, 100, 200; in cele intraday (H1/H4) – 9, 21, 50; in cele de ordinul minutelor (M5/M15) – 5, 15, 34, 55, 89. Trebuie retinut ca nici un indicator nu ofera o precizie de 100%.